Wasze pytania, nasze odpowiedzi
Dnia 30 października 2016, autor Katarzyna Złotowska
Co to jest lean hospitals?
Lean Hospitals jest filozofią szczupłego zarządzania, która wywodzi się z lean manufacturing i lean management. To skuteczna metoda zarządzania, budująca współpracę personelu. Podejście stosowano początkowo w procesach produkcyjnych, dziś jest to filozofia stosowana również w usługach w tym w branży medycznej. Technika ta nosi miano lean healthcare i dotyczy szczupłego zarządzania szpitalem (każdą jednostką medyczną).
Z czego wywodzi się filozofia lean hospitals?
Filozofia ta wywodzi się z lean manufacturing i lean management. James Womack postanowił zebrać koncepcje stosowane przez Henrego Forda, Taichi Ohno i Shingeo Shingo tworząc filozofię i ideę lean manufacturing.
Jakie narzędzia i techniki można zastosować przy usprawnianiu procesów?
Usprawniając procesy można wykorzystać wiele tanich i prostych technik, które pozwolą na zmniejszenie kosztów działania. Podstawą jest stosowanie cyklu Deminga PDCA-PLAN-DO-CHECK-ACT w celu ciągłego doskonalenia i sprawdzania skuteczności wprowadzanych zmian. Techniką wykorzystującą zaangażowanie i kreatywność pracowników jest KAIZEN, czyli ciągłe doskonalenie procesów, usług.
Czy lean oznacza szczupły?
Dokładnie! Lean w zestawieniu lean hospitals, lean manufacturing, lean management oznacza szczupły i dotyczy uszczuplania procesów zarówno produkcyjnych jak i usługowych. Uszczuplanie ma na celu zmniejszenie wszelkich wydatków, zasobów nie zmniejszając poziomu jakości i efektywności. Celem jest poszukiwanie marnotrastwa.
Jakie korzyści niesie ze sobą filozofia lean-hospitals?
Przede wszystkim jest to narzędzie doskonalące procesy zachodzące w placówce. Jest to standaryzacja procesów medycznych oraz określenie potencjalnych ryzyk na każdym etapie realizacji usługi. Ma na celu określenie optymalnych zapasów leków, materiałów, zasobów itp. Pozwala na skuteczne wykorzystanie zasobów i efektywne zarządzanie czasem. Technika ta prowadzi do optymalizacji procesu-ma na celu jego uproszczenie i usprawnienie. Filozofia ta pozwala na:
- zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów i pracowników
- uproszczenie procesów klinicznych
- skrócenie pobytu pacjentów w placówce medycznej
- usprawnienie pracy personelowi medycznemu
- zmniejszenie kosztów świadczenia usług medycznych i funkcjonowania placówek ochrony zdrowia
- zwiększenie efektywności biznesowej
DANE KONTAKTOWE
Lean Process Katarzyna Złotowska
ul. Władysława Łokietka 5, 87-100 Toruń
NIP PL 599-305-88-22 REGON 364161132
e-mail: biuro@leanhospitals.pl tel. +48 508 238 811