VI Bałtyckie Forum Zdrowia

Dnia 21 listopada 2016, autor Katarzyna Złotowska

W dniach 17-18.11.2016 w niemieckim mieście Greifswald odbyło się spotkanie przedstawicieli świata naukowego, biznesu oraz praktyki. Bardzo ciekawy program dostarczył wszystkim wielu cennych informacji i praktycznych porad. Drugi Polsko-Niemiecki Szczyt Zdrowia był zorganizowany w bliskiej współpracy z Meklemburgią- Pomorzem Przednim. Szczyt odbył się na Uniwersytecie w Greifswald.

Przewodniczący: prof. dr hab. Iga Rudawska, prof. dr hab. Steffen Fleßa

Wiceprzewodniczący:
Prof. zw. dr hab. Edward Urbańczyk – Wiceprzewodniczący (Uniwersytet Szczeciński),
Prof. nadzw. dr Jarosław J. Fedorowski – Wiceprzewodniczący (Polska Federacja Szpitali),
Dipl. Ing. Oec. Wolfang Gagzow (Hospital Federation of the German Land Mecklenburg- Vorpommern)
Prof. zw. dr hab. Waldemar Tarczyński (Uniwersytet Szczeciński),
Prof. US dr hab. Barbara Kryk (Uniwersytet Szczeciński),
Prof. US dr hab. Danuta Miłaszewicz (Uniwersytet Szczeciński),
Prof. US dr hab. Tomasz Bernat (Uniwersytet Szczeciński),
Prof. US dr hab. inż. Kesra Nermend (Uniwersytet Szczeciński),
Dr Edyta Mioduchowska-Jaroszewicz (Uniwersytet Szczeciński),
Dr Mirela Romanowska (Uniwersytet Szczeciński),
Dr Magdalena Soboń – Menedżer Konferencji ,
Mgr Joanna Kowalik – Sekretarz Konferencji

Pierwszy dzień był przeznaczony na wystąpienia dotyczące świata nauki i biznesu. Tematy wystąpień dotyczyły szeroko rozumianej ochrony zdrowia, przede wszystkim omówienia dobrych praktyk współpracy polsko-niemieckiej.  Szczególnie ciekawe było wystąpienie Pana Konrada Meissner i Lutza Fisher na temat transgranicznej Opieki Ratunkowej/Zdrowotnej. Również wystąpienie Pani prof. dr hab. Igi Rudawskiej na temat jakości usług w chorobach przewlekłych. Celem w pracy było zdefiniowanie doświadczeń i wartości pacjentów chorych przewlekle w odniesieniu do jakości usług dotyczących chorób przewlekłych. Kolejną wartościową prezentacją była ta przedstawiona przez Pana Marcina Kautsch na temat rozwoju e-zdrowia w Polsce. Zwrócono uwagę na fakt, że w Polsce występują przede wszystkim Elektroniczna Dokumentacja Medyczna oraz e-rejestracja. Inne narzędzia dzielenia się danymi, takie jak: telediagnoza, teleedukacja, przenośne urządzenia monitorujące stan zdrowia pacjenta, telemonitoring, badania przesiewowe można spotkać w mniejszym stopniu. Wystąpienie Pana Marka Zygmunta poruszyło bardzo aktualną tematykę, dotyczyło technik wspomaganego rozrodu (ART) i współpracy transgranicznej. Inne wystąpienia były również bardzo ciekawe i wartościowe, a przy tym przedstawiały dane i fakty wynikające z badań naukowych.

Lean Hospitals również zaprezentowało innowacyjne podejście do zarządzania procesami klinicznymi przy wykorzystaniu narzędzi lean healthcare. Czym jest ryzyko kliniczne? Jest to każde ryzyko, jakie ma negatywny wpływ na wyniki leczenia i cechy jakościowe. W celu sprawnego zarządzania ryzykami procesów klinicznych, najpierw należy poznać procesy jakie występują w organizacji. Określić granice procesu- jego początek i koniec, a następnie wszelkie składowe, które wpływają na wynik procesu. Im lepiej jest zdefiniowany i opisany proces, tym jest mniej ryzyk jakie mogą w nim wystąpić. Normy zarządzania takie jak PN-EN 15224:2017 Usługi Sektora Ochrony Zdrowia, System Zarządzania Jakością, ISO 9001:2015, ISO 31000:2018, ISO 31010:2019 zawierają wymagania i zasady, jakimi powinno się kierować przy zarządzaniu ryzykiem. Skąd czerpać metody w celu sprawnego zarządzania? Odpowiedzią jest filozofia lean healthcare oraz narzędzia jakimi dysponuje. Są to m.in.:

  • FMEA- analiza przyczyn i skutków potencjalnych błędów
  • diagram spaghetti
  • mapowanie strumienia wartości- VSM
  • flowcharty procesów
  • metodologia 5S (uporządkowanego miejsca pracy)
  • zarządzanie wizualne- VM
  • systemy ANDON- dźwiękowe i głosowe
  • rozwiązania POKA-YOKE i JIDOKA
  • medboards
  • 5WHY
  • diagram Ishikawy
  • diagram Pareto
  • filozofia Kaizen

Podsumowując znając procesy, ich cel i przede wszystkim klienta, można określić potencjalne ryzyka jakie mogą wystąpić w procesie. W celu odpowiedniego zarządzania ryzykami, należy stosować się do wymagań norm, przepisów prawnych oraz procedur wewnętrznych przy wykorzystaniu narzędzi lean healthcare, które usprawniają procesy- optymalizacja procesów klinicznych. Filozofia Kaizen- „małych kroków” jest podstawą do zmiany kultury organizacji, przedsiębiorstwa jakim jest szpital.

Nic nie jest szczególnie trudne do zrobienia, jeśli tylko rozłożyć to na etapy. Henry Ford

W kolejnym dniu zwiedzano pobliskie niemieckie szpitale i ich organizację.

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

DANE KONTAKTOWE

Lean Process Katarzyna Złotowska

ul. Władysława Łokietka 5, 87-100 Toruń

NIP PL 599-305-88-22 REGON 364161132

e-mail: biuro@leanhospitals.pl tel. +48 508 238 811

FORMULARZ KONTAKTOWY

    01

    02

    03

    04

    * pole obowiązkowe