Analiza problemu 8D

Dnia 21 lutego 2016, autor Katarzyna Złotowska

Co to jest analiza problemu metodą 8D? Jest to technika rozwiązywania problemu stworzona przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych w latach 80′ XX wieku. Metoda została entuzjastycznie przyjęta przez przemysł motoryzacyjny i została rozpowszechniona przez Forda. Z łatwością korzystają z tej metody placówki medyczne.

Analiza problemu opiera się na 8 krokach, które zawierają w sobie szczegółowe informacje na temat problemu. Metodę można z powodzeniem stosować w ochronie zdrowia;  lean healthcare dąży do usprawniania procesów, również poprzez dokładne zrozumienie problemu i wyeliminowanie przyczyn jego powstania, a nie tylko przez korekcję czyli usunięcie błędu.

Poniżej przedstawiono kroki, jakie warto podjąć by znaleźć ŹRÓDŁO problemu.

 

1D – ZESPÓŁ

  • Ustal zespół, który rozwiąże problem (może to być pielęgniarka, salowa, piel. oddziałowa, lekarz, technik)
  • Zespół nie powinien być zbyt duży, np. od 2 do 5 osób

 

2D – OPIS PROBLEMU

  • Opisz problem jaki wystąpił – gdy dobrze opiszesz problem, znajdziesz właściwe rozwiązanie
  • Przedstaw CO jest problemem,  KIEDY wystąpił, PRZEZ KOGO został wykryty, czy dotyczy np. 1 pacjenta czy całego oddziału?
  • Możesz wizualnie przedstawić problem: zdjęcia, obraz, film, JAK JEST, JAK BYĆ POWINNO?

 

3D – DZIAŁANIA NATYCHMIASTOWE

  • Podejmij działania natychmiast! To co JUŻ możesz zrobić wykonaj!
  • Powiadom przełożonego o problemie, lub osoby uczestniczące w tym procesie
  • Jeżeli zauważysz, że np. pielęgniarka podaje pacjentowi niewłaściwy lek, zwróć jej uwagę, skonsultuj się z lekarzem prowadzącym NATYCHMIAST

 

4D – PRZYCZYNY POWSTANIA PROBLEMU

  • Znajdź przyczynę powstania problemu
  • Co lub kto spowodował, że doszło do niezgodności?
  • Odpowiedz na pytania, np. Czy procedury były przestrzegane? Czy są zgodne? Czy personel jest wykwalifikowany? Czy leki są zidentyfikowane, opisane właściwie?

 

5D – DZIAŁANIA KORYGUJĄCE

  • Wprowadź DZIAŁANIA KORYGUJĄCE, które wyeliminują przyczynę powstania niezgodności
  • Ustal odpowiednie ZADANIA, osoby ODPOWIEDZIALNE za ich wykonanie i TERMIN wykonania
  • Najlepiej jak max. termin wykonania będzie z góry ustalony np. 1 tydzień

 

6D – OCENA DZIAŁAŃ KORYGUJĄCYCH

  • Sprawdź czy wprowadzone DZIAŁANIA KORYGUJĄCE usunęły przyczynę problemu
  • Czy określone zadania są skuteczne? Czy problem już się NIE POWTARZA?

 

7D – DZIAŁANIA ZAPOBIEGAWCZE

  • Wprowadź działania zapobiegawcze, czyli takie które wyeliminują POTENCJALNE przyczyny powstania problemu
  • Sprawdź czy problem nie pojawi się w podobnych procesach lub czynnościach (analogicznych)

 

8D – ZAMKNIĘCIE ANALIZY

  • Zakończ analizę problemu
  • Podziękuj zespołowi za zaangażowanie się w analizę

źródło: opracowanie własne, leanhospitals

Metodę możesz wspomóc analizą 5WHY, 5x DLACZEGO. Zadając pytanie DLACZEGO na odpowiedź poprzedniego pytania, tym sposobem możesz dojść do samego źródła problemu.

DANE KONTAKTOWE

Lean Process Katarzyna Złotowska

ul. Władysława Łokietka 5, 87-100 Toruń

NIP PL 599-305-88-22 REGON 364161132

e-mail: biuro@leanhospitals.pl tel. +48 508 238 811

FORMULARZ KONTAKTOWY

    01

    02

    03

    04

    * pole obowiązkowe