Co to jest analiza problemu metodą 8D? Jest to technika rozwiązywania problemu stworzona przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych w latach 80′ XX wieku. Metoda została entuzjastycznie przyjęta przez przemysł motoryzacyjny i została rozpowszechniona przez Forda. Z łatwością korzystają z tej metody placówki medyczne.
Analiza problemu opiera się na 8 krokach, które zawierają w sobie szczegółowe informacje na temat problemu. Metodę można z powodzeniem stosować w ochronie zdrowia; lean healthcare dąży do usprawniania procesów, również poprzez dokładne zrozumienie problemu i wyeliminowanie przyczyn jego powstania, a nie tylko przez korekcję czyli usunięcie błędu.
Poniżej przedstawiono kroki, jakie warto podjąć by znaleźć ŹRÓDŁO problemu.
1D – ZESPÓŁ
- Ustal zespół, który rozwiąże problem (może to być pielęgniarka, salowa, piel. oddziałowa, lekarz, technik)
- Zespół nie powinien być zbyt duży, np. od 2 do 5 osób
2D – OPIS PROBLEMU
- Opisz problem jaki wystąpił – gdy dobrze opiszesz problem, znajdziesz właściwe rozwiązanie
- Przedstaw CO jest problemem, KIEDY wystąpił, PRZEZ KOGO został wykryty, czy dotyczy np. 1 pacjenta czy całego oddziału?
- Możesz wizualnie przedstawić problem: zdjęcia, obraz, film, JAK JEST, JAK BYĆ POWINNO?
3D – DZIAŁANIA NATYCHMIASTOWE
- Podejmij działania natychmiast! To co JUŻ możesz zrobić wykonaj!
- Powiadom przełożonego o problemie, lub osoby uczestniczące w tym procesie
- Jeżeli zauważysz, że np. pielęgniarka podaje pacjentowi niewłaściwy lek, zwróć jej uwagę, skonsultuj się z lekarzem prowadzącym NATYCHMIAST
4D – PRZYCZYNY POWSTANIA PROBLEMU
- Znajdź przyczynę powstania problemu
- Co lub kto spowodował, że doszło do niezgodności?
- Odpowiedz na pytania, np. Czy procedury były przestrzegane? Czy są zgodne? Czy personel jest wykwalifikowany? Czy leki są zidentyfikowane, opisane właściwie?
5D – DZIAŁANIA KORYGUJĄCE
- Wprowadź DZIAŁANIA KORYGUJĄCE, które wyeliminują przyczynę powstania niezgodności
- Ustal odpowiednie ZADANIA, osoby ODPOWIEDZIALNE za ich wykonanie i TERMIN wykonania
- Najlepiej jak max. termin wykonania będzie z góry ustalony np. 1 tydzień
6D – OCENA DZIAŁAŃ KORYGUJĄCYCH
- Sprawdź czy wprowadzone DZIAŁANIA KORYGUJĄCE usunęły przyczynę problemu
- Czy określone zadania są skuteczne? Czy problem już się NIE POWTARZA?
7D – DZIAŁANIA ZAPOBIEGAWCZE
- Wprowadź działania zapobiegawcze, czyli takie które wyeliminują POTENCJALNE przyczyny powstania problemu
- Sprawdź czy problem nie pojawi się w podobnych procesach lub czynnościach (analogicznych)
8D – ZAMKNIĘCIE ANALIZY
- Zakończ analizę problemu
- Podziękuj zespołowi za zaangażowanie się w analizę
źródło: opracowanie własne, leanhospitals
Metodę możesz wspomóc analizą 5WHY, 5x DLACZEGO. Zadając pytanie DLACZEGO na odpowiedź poprzedniego pytania, tym sposobem możesz dojść do samego źródła problemu.